HOMOCYSTEIN - tichý zabiják

Srdeční infarkt,angína pectoris,ischemická srdeční nemoc,cévní a mozková příhoda či plicní embólie podle nových poznatků patří mezi choroby ,vznikající zbytečně.

Výrazně zkracují život postihnutých a podstatně zhoršují kvalitu v dalším období života.

Jen málo zatím zdravých lidí však dokáže uvažovat o významné výzvě k účinnosti na prevenci těchto chorob.

Odborné studie neustále poukazují na to,že strava hraje významnou úlohu při snižování rizika vzniku srdečně-cévních onemocnění.Poznatky vědců o vlivu výživy na kardiovaskulární onemocnění za poslední desetiletí prudce vzrostli.Složení stravy i jeden,mezi laickou

veřejností,z nejnovějších rizikových faktorů mnohých chorob,a tím je vysoká hladina homocyseinu.

Co je homocystein?

Malá aminokyselina,která ale může v těle nadělat dost velké problémy.Tak je možné charakterizovat látku homocystein,kterou má v krvi každý člověk.Když je jeho hladina příliš vysoká,může to znamenat,že srdce a cévy jsou ohrožené.Zatím zní slovo homocystein většině lidí cize,ale možná už co nevidět bude měření této látky podobně obvyklé,jako je to dnes s chlesterolem,který ucpává cévy.Svět zdravotníků vnímá homocystein stejně vážně ,jako vysoký krevní tlak,cukrovku,kouření,vysoký cholesterol nebo další rizikové faktory,které poškozují cévy.

Homocystein nezávislý rizikový faktor pro vznik aterosklerózy a její hlavní projevy -ischemickou chorobu srdce a náhlé cévní mozkové příhody.Taktéž zvyšuje riziko kornatění tepen a to má přímou souvislost s nedostatečným prokrvením srdce nebo s infarktem.

Cesta ke zdraví – důležitá kyselina listová.

I když závažnost onemocnění ,které homocystein způsobuje je vysoké,prevence jeho vysoké hladiny je poměrně jednoduchá – konzumace vitaminů skupiny B (hlavně B6 a B12) a kyseliny listové.

Co to je za látku a jaká je její úloha?

I když je kyselina listová ,patřící do skupiny vitaminů B prakticky přítomná ve všech druzích potravin,předse jen našemu tělu chybí.Při jejím nedostatku v našem organismu vznikají regulační zmatky – například i v udržování vhodné koncentrace aminokyseliny homocysteinu.Když máme v našem těle homocysteinu hodně,zvyšuje se riziko infarktu až trojnásobně.

Zvýšený přísun kyseliny listové dokáže poměrně rychle a lehce znormalizovat v těle homocystein a tak na rozdíl od cholesterolu,při kterém to není až tak jednoduché ,odstraňuje riziko infarktu.I když se kyselina listová kromě masa nachází i ve velkém množství zeleniny a ovoci,předse jen se jí do našeho těla dostává buď málo,nebo si její množství ničíme alkoholem,antikoncepčními tabletkami,spasmolytikami,sulfonamidami,antiepileptikami,antituberkulitikami ale i velkými dávkami vitaminu C.Kyselina listová je citlivá na světlo a tepelné extrémy(dlouhé skladování v ledničce,tepelná úprava potravin).

Zdroje kyseliny listové:

  • obilné klíčky
  • brokolice
  • pomeranče
  • špenát
  • čočka
  • fazole
  • listová zelenina
  • květák
  • rajčata
  • žampióny
  • maso,vepřová játra