Břišní mozek - součást autonomní nervové soustavy

Lidské tělo disponuje dvěma nervovými soustavami – somatickou a autonomní ( vegetativní )

nervovou soustavou.

Somatická soustava může být do značné míry ovládána vůlí.Její název je odvozen od řeckého slova

sóma ( tělo ) .Tato soustava koordinuje prostřednictvím periferního nervstva například naše pohyby

jako zvednutí paže nebo pokrčení prstu.

Vegetativní soustava bývá označována jako „ autonomní nervová soustava „ ,protože ji nedokážeme

přímo kontrolovat a ovládat ( z latinského slova vegetare znamenajícího „oživit,povzbudit,vzrušit“).

Reguluje vnitřní provoz těla ,udržuje v činnosti všechny životně důležité orgány a přizpůsobuje tělo

měnícím se okolnostem.Řídí krevní oběh ,dýchání,látkovou výměnu,trávení,teplotu,činnost žláz s vnitřní sekrecí,vylučování,spánek,růst a také činnost pohlavních orgánů.

Avšak obě nervové soustavy ,autonomní i somatická,spolupracují velmi úzce.Kromě mozku od sebe

dokážeme oddělit nervy obou soustav celkem jasně ,v mozku je však už není možno zřetelně vzájemně vymezit.

Autonomní nervová soustava se dále dělí na tři různé podsystémy.Přitom rozlišujeme sympatikus,parasympatikus a naši enterickou nervovou soustavu,tedy břišní mozek.

Enterická nervová soustava se učí co nejpřesněji analyzovat tráveninu a ukládat si získané výsledky

pro budoucí využití.Informace jsou přístupné i dalším tělesným oblastem.Časem se z toho vyvíjí vyladěný systém,který dokáže do značné míry předcházet chybám,k nimž dochází při trávení.

Když však dojde k hrubé chybě v životosprávě ,když je v informacích mezera nebo se v potravě objeví neznámé složky,postaví se enterická soustava z bezpečnostních důvodů proti těmto cizorodým příchozím.Tato nesnášenlivost se může projevit symptomy v podobě zácpy,průjmu nebo nadýmání,důsledkem mohou být také alergie a intolerance nejrůznějších druhů potravin.

Deset pravidel spokojeného břicha.

  1. Žvýkat , žvýkat a zase žvýkat.Dobře žvýkat znamená velkou úsporu práce pro všechny trávicí orgány a příslušné žlázy .Poctivě žvýkat znamená i méně práce pro břišní mozek a tím automaticky i pro střevo.

  2. Když si z jídla uděláme obřad ,vysílají naše smysly čichové,chuťové i zrakové signály k hlavnímu a dále břišnímu mozku a tím připravují trávicí orgány zvýšenou produkcí žláz na to,co přijde.Už jen tato příprava nesmírně pomůže celé trávicí soustavě,neboť to,jak jíme je stejně důležité , jako to ,co jíme.

  3. Nestravujeme se jednostranně.Naše strava by měla být přinejmenším ze dvou třetin tvořena zeleninou a ovocem a to převážně od místních pěstitelů.Každý organismus se musí aklimatizovat ve svém prostředí a totéž platí i pro břišní mozek.

  4. Lidé s většími střevními problémy by měli konzumovat co nejméně jídel ,lidé s jaterními potížemi by si měli stravu rozdělit na větší množství drobných pokrmů.

  5. U zeleniny dáváme přednost bramborám,brokolici,cuketě,mrkvi,dýni,avokádu,cibuli,česneku,póru,hrachu,čočce a kořenové zelenině.U ovoce pak upřednostňujeme jablka,hrušky,papáju,mango,hroznové víno,melouny a ořechy ( pokud je snášíme ), olejnatá semena , nepříliš mnoho obilovin.

  6. Maso či rybu bychom měli konzumovat jednou, nejvýše dvakrát týdně ( k masu počítáme i masné výrobky , které byly vyrobeny převážně z masa ).

  7. Dopřejme svému tělu 3 litry tekutin denně v podobě čiré,nesycené vody,zeleného čaje,bylinných čajů,kombuchy,ovocných a zeleninových šťáv.

  8. Nekonzumujeme příliš mnoho tuku a tučných výrobků. Přemíra tuku ve stravě způsobuje nadváhu a napomáhá vzniku nejrůznějších onemocnění , prokazatelně i rakoviny.Používáme kvalitní tuky a oleje.

  9. Kořeníme s mírou a nepoužíváme žádné umělé kořenící směsi nebo sladidla .Místo toho raději sáhneme po čerstvých bylinkách.Namísto normální kuchyňské soli dáváme přednost vysoce jakostním solím,jako kamenné či hymalájské soli ,jež nás navíc zásobí důležitými stopovými prvky.

  10. Dbáme na šetrnou přípravu pokrmů při co nejnižších teplotách a raději nepoužíváme mikrovlnné způsoby ohřevu,protože i ony se velmi nepříznivě projevují na střevních bakteriích.

Co je však nejdůležitější.Jíme v klidu , s radostí , s požitkem a zábavou – bez lítosti,

i když bychom se někdy měli cítit provinile , že „ hřešíme“.